Rygning i det offentlige rum anno 2013

For snart seks år siden trådte den danske rygelov i kraft, til delte meninger. Undertegnede var dengang generelt positivt indstillet over for indførelsen af loven – og den holdning har overhovedet ikke ændret sig siden.

For hvor er det da en fornøjelse at kunne tage i byen, uden at komme hjem og lugte langt væk af askebæger. At kunne gå i seng og vågne op til sengetøj, der faktisk kan bruges en gang til, og uden at det tøj man havde på aftenen før (men som man glemte at smide ud på altanen til udluftning) har forpestet lejligheden, til stor gene for de andre beboere.

Dengang opstillede jeg nogle mulige fordele og ulemper ved rygelovens indførelse (du kan læse dem i den oprindelige artikel her) men den jeg gerne vil dvæle lidt ved her, at den sidste: “Flere ikke-rygere?”

Har rygeloven haft en effekt?

For er der kommet flere ikke-rygere i Danmark, siden rygelovens komme? Ja, sgu! I hvert fald hvis man tager tallene fra Danmarks Statistik for troende:

Ja, jeg ved godt at tallene i forvejen var på vej nedad, men antallet er faldet med mindst samme tempo siden da, og jeg er naiv nok til at tro på, at rygeloven har haft en effekt på dem. Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed, men ved at gøre rygning mere bøvlet må der være nogen der er faldet fra – jeg kender i hvert fald et par stykker, der benyttede lejligheden til at få has på smøgerne.

Hvad gør folk så i dag?

Der findes stadig folk, der har behov for deres nikotin-fix, og fred være med det, for det handler jo ikke om (for mig i hvert fald) at rygerne skulle jagtes – det handlede om at jeg selv ville have lov til at vælge, om jeg ville have røgens skadelige påvirkning på min egen krop.

I dag oplever jeg, at rygerne har accepteret den nye verden vi lever i, og generelt udviser stor respekt for folks fravalg af røgen. Barerne har i stor stil oprettet rygerum, rygebokse eller udendørs rygearealer, hvor rygerne stadig kan føle sig tilpas, også om vinteren. Og det er sgu en fed tendens, synes jeg.

Snus er stadig en lidt underlig størrelse, og jeg synes egentlig ikke at jeg oplever, at der har været en stigning i antallet af snus-tagere i nattelivet – men måske er jeg bare ikke opmærksom nok?

Noget jeg til gengæld har set en hulens masse af, er e-cigaretter! For få år siden var det et kuriosum, når man så en person med en e-cigaret, ja det var måske endda en smule underligt og skørt? I dag har alle dem jo nærmest – nogle blot en plastikcigaret med mentholsmag, andre en mere avanceret elektronisk cigaret, der også skaber damp, når man puster ud efter et sug i den.

Er e-cigaretter en god idé? Ja, jeg er i hvert fald af den overbevisning, at de er bedre end rigtige cigaretter. Bare husk at købe en e-cigaret af en ordentlig kvalitet, for idéen ryger(!) jo lidt, hvis delene, e-cigaretten er lavet af, er lige så skadelige som røgen 😉

Be the first to comment

Leave a Reply