Ypióca Konkurrence: Den Ultimative Udfordring for Cachaça Elskere

Date:

Share post:

Så er det igen tid til Ypióca eller “House of Brasil Denmark”’s årlige konkurrence, hvor bartendere fra hele Danmark dyster om at lave den bedste Ypióca cachaça-baserede drink. Konkurrencen er en af de mest eftertragtede i bartenderverdenen og finder sted tirsdag d. 20. september kl. 17 på Brass Monkey i København.

Denne konkurrence har til formål at fejre cachaça, en af Brasiliens mest ikoniske spiritusser, og udfordrer bartendere til at skabe unikke og kreative cocktails, hvor Ypióca er stjernen. Bartendere fra hele landet indsender deres bedste kreationer i håb om at blive en af de udvalgte, der får muligheden for at dyste i finalen og potentielt vinde store præmier.

Sådan Foregår Konkurrencen

Alle deltagere skal indsende deres drinkopskrift senest d. 3. september, og herfra vil de 30 bedste opskrifter blive udvalgt til finalen, der afholdes d. 20. september. I finalen skal de 30 deltagere fremvise deres bartenderevner og konkurrere om en plads i top 3.

Ud af de 30 finalister vil kun 3 bartendere gå videre til de endelige finalepladser. Disse tre vindere vil modtage attraktive præmier, der vil vække begejstring blandt alle deltagere.

Præmierne

1. pladsen: En rejse for to til Fortaleza, Ceará i Brasilien til en værdi af 25.000 kr.

2. pladsen: 1 flaske Ypióca 160 + 6 flasker Ypióca 150.

3. pladsen:1 flaske Ypióca 150, 1 flaske Ypióca Ouro og 6 flasker Ypióca Prata.

Regler for Deltagelse
For at sikre en fair og spændende konkurrence er der en række regler, som alle deltagere skal følge:

1. Minimum 3 cl Ypióca i hver cocktail. Prata, Ouro, 150, 160 og Rio må alle bruges.

2. Deltagerne skal medbringe deres egne glas. Der vil ikke blive stillet glas til rådighed. Alle typer glas og krus er tilladt, herunder kander og bowler, så længe drinken serveres i separate glas.

3. Ingen anden sukkerrørsbaseret spiritus må bruges. Det betyder, at rom og lignende ikke er tilladt.

4. 5 minutter til at færdiggøre 3 drinks i første runde. I finalen vil deltagerne have 5 minutter til at lave 4 drinks.

5. 10 minutters forberedelsestid til pynt og udstyr. Ingen pynt må laves på forhånd.

6. Ypióca-produkter vil blive stillet til rådighed af House of Brazil. Alt andet, inklusive ingredienser, udstyr og pynt, skal deltagerne selv medbringe.

7. Kun frugt er tilladt som pynt. Blomster, flammer eller lignende er ikke tilladt.

8. Alle produkter skal være tilgængelige på det danske marked. Hjemmelavede produkter som sirup, bitter eller lignende må ikke bruges.

9. Deltagere kan vælge at bære arbejdstøj, hvis de ønsker det.

10. Dommerne vil bedømme på aroma, udseende, smag og præsentation. Dommerne vil bestå af køkkenchefer, cocktailspecialister og cachaçaspecialister.

11. Deltagerne må ikke bevæge sig i dommerområdet. Hvis en deltager bevæger sig i dommerområdet, vil det medføre diskvalifikation.

12. Ændring af opskriften under konkurrencen er ikke tilladt. Dette vil føre til øjeblikkelig diskvalifikation.

13. Sen ankomst til briefingen uden advarsel medfører diskvalifikation.

14. Kun den udvalgte bartender kan deltage. Der må ikke være nogen stedfortræder.

Deltag og Vind Store Præmier

Konkurrencen er ikke blot en mulighed for bartendere at demonstrere deres evner, men også en chance for at opleve cachaças mangfoldighed og potentiale i cocktails. Præmierne er attraktive og tilbyder alt fra en uforglemmelig rejse til Brasilien til eksklusive Ypióca-produkter.

For dem, der ønsker at deltage, kan mere information findes på deres officielle Facebook-side “Cachaça Ypióca” og på House of Brazil’s danske side: www.guarana.dk.

Ypióca-konkurrencen er en årlig begivenhed, som bartendere ser frem til, da den giver mulighed for at eksperimentere med cachaça og for at vise deres kreative og tekniske færdigheder. Det er en begivenhed, der samler bartenderfællesskabet og hylder innovation inden for cocktailkunsten.

spot_img

Related articles

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.

Cherry Heering: En dansk likørklassiker med globalt præg

Cherry Heering har siden 1818 været Danmarks ikoniske kirsebærlikør — skabt af grundlæggeren Peter F. Heering i en kælder i København. Lige fra de første eksportskibe i 1830’erne til nutidens globalt anerkendte drinks har likøren præget cocktailkulturen verden over med sin karakteristiske kirsebærsmag og klassiske opskrift. Den er stadig essentiel i legendariske cocktails som Singapore Sling og Blood & Sand — et symbol på dansk bartendinghistorie og global spiritusarv.