10 tommelfingerregler for bartendere

Date:

Share post:

Det er altid rart med tommelfingerregler når der er høj bølgegang i baren, men også i hverdagen kan de vise sig at være rare at kunne.

Jeg har derfor sammensat en lille liste med diverse tommelfingerregler og finurligheder, som jeg selv – i større eller mindre grad – gør brug af, både når jeg arbejder, og som privatperson:

Tommelfingerregler

  1. Jo flere bobler der er i din fadøl, jo mere skidt sad der på indersiden af glasset, inden øllen blev skænket. Kulsyren finder hen til ujævnheder på glassets sider, og hvis der sidder skidt, samles der ekstra mange bobler omkring dette.
  2. En øls idealtemperatur kan bestemmes således: Tag øllens alkoholprocent, og læg 3 grader til, så har du den ideelle serveringstemperatur for den pågældende øl.
  3. De fleste kvalitetshældetude af free-pour-typen hælder med 1 cl. i sekundet. “1 kasse øl, 2 kasser øl, 3 kasser øl…”
  4. Træn ovenstående!
  5. Jo koldere spiritus er, jo nemmere er det at lægge lag på lag.
  6. Fyld altid glasset helt op med is, hvis du laver long drinks. De fleste kunder tror du gør det for at snyde dem, men faktisk gør du dem en bjørnetjeneste ved at tilføje mindre is. Det gør du, fordi drinken hurtigere bliver varm, og dette medfører at isen smelter hurtigere, hvilket fortynder drinken. Mere is = koldere drink.
  7. Lær hele drinkskortet, samt 2-4 ekstra drinks. Der er altid kunder, der vil have noget, der ikke står på drinkskortet.
  8. Træn ovenstående!
  9. Træn ikke flair i åbningstiden. Træn derhjemme, og brug det du har lært. Men træn ikke i åbningstiden!
  10. Drinks og cocktails bliver ikke nødvendigvis bedre af at der kommer mere alkohol i, end hvad opskriften foreskriver. Mange, især de mere avancerede af slagsen, er perfektioneret over lang tid, så kunden opnår den optimale smagsoplevelse, og det er ikke dit job at ødelægge den. Med mindre selvfølgelig kunden beder om det, men så er det jo ikke dit problem længere. Se derfor pkt. 4.

Har du en god tommelfingerregel, du synes passer på listen? Lad os høre i kommentarerne 🙂

3 COMMENTS

Comments are closed.

spot_img

Related articles

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.