Ny kunst på nye flasker

Kunstnersnaps hylder Grønningens jubilæum Tinktur af amerikansk hvid eg, der møder destillater af citronskal, dild og korianderfrø. Det er resultatet, når to kunstnere og en masterblender udvikler en ny akvavit. Arcus Danmark og kunstnersammenslutningen Grønningen hylder mange års samarbejde med en eksklusiv akvavit i anledningen af Grønningens 100 års jubilæum. Det er Lone Høyer Hansen og Michael Mørk, der har været med til at udvikle akvavitten, og de har også skabt jubilæumsflaskens etiketter.

Et gammelt venskab er vakt til live i samarbejdet imellem Arcus og kunstnersammenslutningen Grønningen med specialfremstillingen af en jubilæumssnaps. Den er designet og udviklet af kunstnerne Lone Høyer og Michael Mørk. Grønningen og De Danske Spritfabrikker har en særlig fortid
og en historie, der går helt tilbage til 1928. I en lang årrække malede udvalgte kunstnere unikke annoncer for De Danske Spritfabrikker til bagsiden af Grønningens årlige kunstkatalog. Den tradition hyldes nu med Grønningens 100 års Jubilæums Snaps.

Kunst, håndværk og akvavit
”Kunst og fremstillingen af akvavit er udspringer af hvert sit håndværk. Fælles for begge verdener er passionen og slutprodukters evne til at stimulere og provokere vores sanser. Derfor blev Lone, Michael og jeg hurtigt enige om, at undersøge hvad vi sammen kunne skabe. I laboratoriet fandt
vi frem til en enestående smagssammensætning, der forsøger at udtrykke Grønningen i gennem tiden frem til i dag. Snapseværket er fremstillet på et destillat af rav fra kanten af Østersøen, hvor tinktur af amerikansk hvid eg møder destillater af citronskal, dild og korianderfrø,” fortæller Lars Kragelund, Masterblender & Technical Brand Director for Aalborg Akvavitter og Gammel Dansk.

1.500 specialeksemplarer

Grønningens 100 års Jubilæums Snaps er indtil videre produceret i 1.800 eksemplarer specielt til

Grønningen. Lone Høyer Hansen og Michael Mørk har hver udsmykket 900 flasker med en specialdesignet
etiket, der fortolker det enestående samarbejde. Lone Høyer Hansen har skabt en etiket, der illustrerer
jubilæumssnapsens smagssammensætning. De forskellige farvede lag repræsenterer hver sin ingrediens.
Mørk har valgt at portrætterer samarbejdet med den grønne kunst der møder det røde malteserkors. Det vil være muligt at smage og købe det flydende kunstværk på jubilæumsudstillingen fra den 7. marts til
den 12. april på Den Frie og Museumsbygningen i København.
Lone Høyer Hansen, Michael Mørk og Lars Kragelund er gået i smagslaboratoriet for at finde frem til
jubilæumssnapsens helt rigtige smagssammensætning.

snaps1 snaps

Be the first to comment

Leave a Reply