Fokus på de små detaljer i baren

Date:

Share post:

Du kender det godt, det med at nogle barer bare virker mere organiserede end andre – men hvorfor er det lige, at det er sådan, for jobbet er vel i bund og grund det samme alle steder, ikke?

Der skal blandes drinks, åbnes flasker, serveres fadøl, vaskes glas, tages hånd om fulde eller irriterende gæster og alt det der, så hvorfor opleves nogle steder anderledes end andre, arbejdspladsmæssigt?

Jeg har nu arbejdet som bartender i mange år og her er nogle af de ting jeg har fundet ud af:

Baren er dit kontor

Den er din legeplads, det råderum du har tilgængeligt for at gøre dine gæster glade og tilfredse. Som bartender er du den vigitgste brik i det puslespil, der er med til at skabe en god stemning omkring gæsterne i baren. Det er dig der trækker i trådene, og dig der repræsenterer baren.

Tænk hele tiden fremad

Bruger du kaffe til irsk kaffe? Tjek om der skal laves mere.
Skal du skifte fad? Dan dig et overblik, skal der tages andet med.
Mangler du vekselpenge? Hent dem med det samme, de mangler også næste gang.

De 5 hurtige tips

  • Ingen fingre i glassene.
  • Ingen glas i ismaskinen
  • Ingen ituslået glas i skraldespanden – benyt en spand
  • Ingen kapsler i fadølsanlægget
  • Alle glas har en fast plads. Stil dem på de rigtige pladser.

De 5 livsnødvendige tips

  • Ryd altid op efter dig selv – også når der er travlt.
  • Alle ting har en fast plads i baren. Læg dem tilbage på de rigtige pladser efter brug (saks, shaker, viskestykker til at knuse is med…)
  • Fortæl hvor du går hen, når du forlader baren
  • Har du hænderne fulde, eller passere du en bartender der har, så informer vedkommende om at du er der; sig “Bagom!”
  • Skal du i lageret, så tænk hurtigt, skal der andet med derfra?

Husk!

“For hver gang der går én utilfreds gæst ud fra baren, skal der 10 tilfredse ind, for at dække tabet.”

Det er vigtigt at der er pænt og rent, men det må ikke gå ud over kunderne. Gæsterne skal føle sig velkomne, og godt behandlet. Hvis man som bartender er positiv og venlig, er kunderne meget mere imødekommende, og får forhåbentlig lyst til at komme igen.

– brug disse små fif, så kommer det hele til at virke mere flydende.

spot_img

Related articles

Kasper Ryttersgaard Jacobsen bliver ny ejer og administrerende direktør i Strandgaarden

Strandgaarden, en af Danmarks mest traditionsrige importører og distributører af vin og spiritus, får ny administrerende direktør og...

Jobnyt: Lars Anton Sand Christensen skifter til Bardjus

Lars Anton Sand Christensen tiltræder i januar som Country Manager hos Bardjus og skifter fra Original Tender efter flere år i bar- og brandbranchen.

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr