5 myter om bartendere

Date:

Share post:

Hvis du er bartender, så ved du, at de eksisterer. Hvis du ikke er bartender, så ved du måske, at de eksisterer.

Myterne!

Med jobbet som bartender følger en hulens masser myter, rygter og historier – og selvom en del af dem muligvis er sande (det er de!), så betyder det ikke, at alle sammen gør. Og det betyder heller ikke, at de passer på alle bartendere.

Her er 5 myter om bartendere:

1. Alle bartendere er uintelligente

Ehm nej… mange arbejder som bartendere som tilskud til fx en SU. Især i store studiebyer som Århus, København, Odense og Ålborg er udbuddet af barer og diskoteker kæmpe stort, hvilket afføder masser af arbejdspladser inden for branchen.

Som “weekendbartender” er det et forholdsvist nemt arbejde at gå til. Der er (ofte) fleksible arbejdstider, og indlæringsperioden er forholdsvis kort. Dette går godt i spænd med et deltids- eller fuldtidsstudie.

Jeg har selv arbejdet sammen med lægestuderende, folk der studerer nanoteknologi, folk med baggrund i psykologien, ivk studerende og færdigudlærte jurister — hvis man tillader sig at kalde dem dumme, hedder man enten Stephen Hawkins, eller også er man selv… dum.

(og ja, selvfølgelig findes der også folk inden for bartenderfaget, hvor studenterhuen ikke just trykker, men det er langt fra flertallet)

2. Man kan ikke stole på en bartender

Hvis det er din indledende holdning, så bør du nok ikke gå i byen. Bartendere er hverken mere eller mindre korrupte end alle andre mennesker, og du skal passe på med at skære alle over én kam.

Selvfølgelig hører man om bartendere der snyder med mængden af spiritus, tager overpriser eller lyver om alt muligt. Men hånden på hjertet: findes den slags ikke i alle brancher?

Langt de fleste bartendere er reelle forretningsfolk, der sætter en ære i at skabe så god service for kunderne som muligt, og det sker altså ikke, hvis man hustler sig gennem vagterne.

Der er i øvrigt heller ikke mange barejere, der vil tillade den slags, så at gå og frygte, at du bliver taget ved næsen af alle, der serverer dig alkohol, er overkill.

3. Alle bartendere har flere “kærester”

Nogle har; de fleste har ikke. Der er mange singler inden for bartenderbranchen, men det har delvis noget at gøre med arbejdstiderne – der er simpelthen ikke tid til en kæreste (se i øvrigt pkt. 4).

Der findes selvfølgelig brådne kar, der har en kæreste i dagligdagen, og så har et harem af piger at kysse og flirte med, så snart de er på arbejde – men det er slet ikke så udbredt, som rygtet lyder. De fleste bartendere er almindelige mennesker med almindelig moral og etik installeret på harddisken.

4. Man kan ikke være kæreste med en bartender (med mindre man selv er bartender)

Denne myte er lidt speciel, for der er en snert af sandhed i den.

Det er ikke korrekt, at man ikke kan være kæreste med en bartender, uden selv at være det, for det kan man sagtens. Det sker hele tiden, og der er egentlig ikke den store forskel på den type forhold, i forhold til andre typer.

Men det letter lidt på det, hvis der er match, for så er der mulighed for, at man har fri samtidig (mange bartendere arbejder jo om natten) – hvilket enhver parterapeut vil sige er et plus.

5. Alle bartendere er billige, og kan nemt scores

Na-ah! Langt de færreste bartendere er billige. Mange er det måske i starten af deres bartenderkarriere, især hvis man ikke er vant til de store mængder opmærksomhed der kommer fra det modsatte køn. Men meget hurtigt vender man sig til den opmærksomhed, og lærer at filtrere den fra.

Og husk så lige, at bare fordi bartenderen er flink og måske virker en smule flirtende, så betyder det ikke, at vedkommende prøver at score dig – en god bartender (faktisk alle sælgere) forstår at gøre kunden godt tilpas, det betyder nemlig mersalg (og mersalg er godt for baren).

Ovenstående betyder ikke, at det ikke kan lade sig gøre, at score en bartender – det betyder bare, at hvis du vil score vedkommende, så skal også du sælge dig selv…

Husk det…

Der, det var lige 5 myter om bartendere, der lige blev savet i stykker. Selvfølgelig er der brådne kar, alle myterne kan hæftes på (jeg kender selv et par stykker), men det er ikke normalen.

Er du enig? Eller kender du andre myter, der ikke passer?

spot_img

Related articles

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.