Fokus på de små detaljer i baren

Af

spiritus

Du kender det godt, det med at nogle barer bare virker mere organiserede end andre – men hvorfor er det lige, at det er sådan, for jobbet er vel i bund og grund det samme alle steder, ikke?

Der skal blandes drinks, åbnes flasker, serveres fadøl, vaskes glas, tages hånd om fulde eller irriterende gæster og alt det der, så hvorfor opleves nogle steder anderledes end andre, arbejdspladsmæssigt?

Jeg har nu arbejdet som bartender i mange år og her er nogle af de ting jeg har fundet ud af:

Baren er dit kontor

Den er din legeplads, det råderum du har tilgængeligt for at gøre dine gæster glade og tilfredse. Som bartender er du den vigitgste brik i det puslespil, der er med til at skabe en god stemning omkring gæsterne i baren. Det er dig der trækker i trådene, og dig der repræsenterer baren.

Tænk hele tiden fremad

Bruger du kaffe til irsk kaffe? Tjek om der skal laves mere.
Skal du skifte fad? Dan dig et overblik, skal der tages andet med.
Mangler du vekselpenge? Hent dem med det samme, de mangler også næste gang.

De 5 hurtige tips

  • Ingen fingre i glassene.
  • Ingen glas i ismaskinen
  • Ingen ituslået glas i skraldespanden – benyt en spand
  • Ingen kapsler i fadølsanlægget
  • Alle glas har en fast plads. Stil dem på de rigtige pladser.

De 5 livsnødvendige tips

  • Ryd altid op efter dig selv – også når der er travlt.
  • Alle ting har en fast plads i baren. Læg dem tilbage på de rigtige pladser efter brug (saks, shaker, viskestykker til at knuse is med…)
  • Fortæl hvor du går hen, når du forlader baren
  • Har du hænderne fulde, eller passere du en bartender der har, så informer vedkommende om at du er der; sig “Bagom!”
  • Skal du i lageret, så tænk hurtigt, skal der andet med derfra?

Husk!

“For hver gang der går én utilfreds gæst ud fra baren, skal der 10 tilfredse ind, for at dække tabet.”

Det er vigtigt at der er pænt og rent, men det må ikke gå ud over kunderne. Gæsterne skal føle sig velkomne, og godt behandlet. Hvis man som bartender er positiv og venlig, er kunderne meget mere imødekommende, og får forhåbentlig lyst til at komme igen.

- brug disse små fif, så kommer det hele til at virke mere flydende.

Om forfatteren: Alex Nielsen

billede af brev

UPDATE: Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du med fordel tilmelde dig vores mailingliste, hvor du får en email, hver gang der er nyt indhold herinde.
Du kan også finde vores RSS-feed her.

Begge dele er 100% gratis (og super nemme) at bruge.

Din email-adresse:

Flere artikler

Kommentarer & debat

Deltag i debatten





Til SEO-folk: Vær opmærksom på, at såfremt dit indlæg vurderes som værende ligegyldig kommentar-spam, vil det ikke blive godkendt.

Reklame

  • Lej bartender

    lej bartender!