Juleknas : Julekalenderens låge 2

Date:

Share post:

Jeg har altid lært, at det koster penge at tjene penge, og det er uanset, om det er på Wall Street, i supermarkedet eller i baren. Da glade kunder samtidig er gode kunder, er der ingen undskyldning for ikke at kæle lidt om dem. I den forbindelse vil jeg derfor lige dele en lille ting, jeg oplevede for et par år tilbage:

Jeg var engang inde på en lille, hyggelig bar, i december, op mod jul og ud over en utrolig god service, oplevede jeg noget, jeg til stadighed husker: Jeg fik – til månedens drink og øl – udleveret en fin lille cellofanpakke med en pebernød, en brændt mandel og en småkage, jeg ikke umiddelbart kender navnet på. Cellofanen var lukket med en lille rød sløjfe, og der hang et lille hjerte, hvorpå der med bittesmå bogstaver stod “Merry Xmas!”

Og imens jeg sad der med min tredje drink, gik det op for mig, hvor genialt det var. Deres drinks var langt fra billige (men dog heller ikke helt ude af proportioner), men den lille pakke føltes som en lille julegave, hver eneste gang jeg fik den – den lille pakke var mere end nok til, at gøre drinkens pris helt rimelig, inde i mit hoved. Helt ubevidst havde jeg, ved modtagelsen af pakken med juleknas, accepteret den relative overpris jeg betalte i forhold til at købe selvsamme drink ved en konkurrent.

Lidt, men godt

Nu ved jeg det selvfølgelig ikke med sikkerhed, men sådan en pakke har næppe kostet mere en 4-5 kroner i indkøb, men den har skaffet stedet en stjerne hos mig, jeg stadig opholder overfor dem. Når jeg er i nærheden og har tid til det, slår jeg altid lige et smut ind forbi og får en drink, for hvad nu hvis de har en ny pakke!

Pointen med denne lille historie er, at det ikke behøver koste en herregård at skabe den ekstra oplevelse for kunden, der gør, at vedkommende kommer igen og igen og igen.

Opskrifter på juleknas

Skulle du have mod på at gå i krig med juleknasen selv (lave, ikke spise), så har du her opskrifter på pebernødder og brændte mandler. De brændte mandler er egen opskrift, mens pebernødderne er arvet.

Brændte mandler

Ingredienser:

  • 200 g mandler
  • 175 g sukker
  • 1 dl vand

Fremgangsmåde:

  • Vand, mandler og sukker hældes på en pande og varmes kraftigt op under omrøring.
  • Når sukkermassen er blevet brun og karamelagtig, skrues der ned på jævn varme. Lad være med at røre mere rundt end højst nødvendigt.
  • Når mandlerne er helt dækket og blanke hældes alt indholdet af panden ud på bagepapir.
  • Lad massen køle helt af uden at røre den.
  • Når massen er kold, kan du brække mandlerne fra hinanden, og du har nu lækre, brændte mandler.
  • Hvis du har lyst til at give mandlerne en speciel smag, fx citron eller rom, kan du tilføje et par dråber smagsessens til karamelmassen i starten af opskriften.

Pebernødder

Ingredienser:

  • 125 g blødt smør
  • 125 g sukker
  • 1 æg
  • 275 g hvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • ½ tsk stødt kanel
  • ½ tsk stødt kardemomme
  • ½ tsk hvid peber

Fremgangsmåde:

  • Smør og sukker røres sammen, og ægget røres herefter i.
  • Kanel, kardemomme, hvid peber, bagepulver og hvedemel blandes sammen, og røres i blandingen.
  • Når dejen er glat og smidig, deles den i 8 dele. Hver del rulles ud til ca 22 cm lange pølser.
  • Skær pølserne i 1 cm stykker, og tril dem til kugler.
  • kuglerne lægges på en bageplade, og bages ca. 10 minutter på øverste rille ved 200º.

Det er nogle små, nemme opskrifter, så hold dig endelig ikke tilbage!

Har du nogen erfaringer med at give små, gratis ekstrating til kunderne? Hvad var det, og hvordan blev de modtaget? Del din historie med os andre i kommentarerne.

spot_img

Related articles

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.

Cherry Heering: En dansk likørklassiker med globalt præg

Cherry Heering har siden 1818 været Danmarks ikoniske kirsebærlikør — skabt af grundlæggeren Peter F. Heering i en kælder i København. Lige fra de første eksportskibe i 1830’erne til nutidens globalt anerkendte drinks har likøren præget cocktailkulturen verden over med sin karakteristiske kirsebærsmag og klassiske opskrift. Den er stadig essentiel i legendariske cocktails som Singapore Sling og Blood & Sand — et symbol på dansk bartendinghistorie og global spiritusarv.