5 facts fra bartenderlivet

Date:

Share post:

Bubbles close-up

Gennem tiden samler man små ting op på arbejdet, og nogle af tingene er så små, og mere sjove end brugbare, at de ikke rigtig kan bruges til noget. Men det er små finurligheder, og her er fem af dem fra mig:

  1. En longdrink er en drink, hvor hovedmængden af ingredienserne er non-alkohol. En shortdrink er det modsatte.
  2. Du bliver ikke bartenderguru fra dag et. Det tager tid at lære fagets små finurligheder at kende.
  3. “En Carlsberg” er en Carlsberg Pilsner. De fleste kunder vil glo underligt på dig, hvis du spørger: “Hvilken Carlsberg vil du have?”
  4. Jo flere bobler, der er i en fadøl, jo mere beskidt var glasset, inden du hældte øl i det. Dette sker, fordi kulsyren binder sig til skidtet på glassets inderside og “udløses”.
  5. Lime eller lemon i en drink øger hastigheden for optagelsen af alkohol i blodet. Syren i lime og lemon udvider blodkarrene, så alkoholen hurtigere fosser ud i blodbanen.

Hvad med dig – har du også nogle små, sjove finurligheder, der er ligegyldig viden, men som du tror kunne være sjove at dele med os andre?

Så læg en kommentar, og del din viden med alle os andre 🙂

4 COMMENTS

  1. Den med Carlsberg finder jeg meget nyttig. Jeg plejer nemlig at sige “Bare en Carlsberg pilsner, eller?” – det ved jeg så nu, at det skal jeg ikke 🙂

  2. Og hvis nogen beder en om en velskænket fadøl så bør man blive pænt fornærmet!!

    Alt afhængigt at ansættelses sted, giver det rettighed til at smide vedkommende ud, haha!

  3. Hvis drinks med vermouth sælges for billigt, er der ingen der køber dem.

    Og hvis folk beder om en Carlsberg hos os, plejer vi at sige: Nej, du kan få en top.

Comments are closed.

spot_img

Related articles

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.