Erik den røde kåret!

Date:

Share post:

I mandags afholdte Schweppes deres første Nordic cocktail konkurrence på Restaurant Clou i København. Til konkurrencen var der 8 deltagere som alle havde kreeret en cocktail baseret på det nordiske.

Alle 8 deltager fik mulighed for at lave deres signatur cocktail for dommerne, hvorefter de fik mulighed for at lave smagsprøver til de optrådte gæster, så de også havde mulighed til at smage de lækre cocktails.
Efter dommerne havde smagt på de forskellige cocktails og diskuteret, var de enige om hvem vinderen var. Det var den 19-årige Theodor Kier som foran en række professionelle bartendere løb med sejren med sin cocktail: Erik den Røde.
Som hovedpræmie vil Theodor få en rejse til Bar convent i berlin. Et middag for to til Restaurant Clou til en værdi af 5.600 kr.
Ligeledes vil Theodor få mulighed for at lave sin cocktail for Skandinaviens største videokanal: DrinksMeisterTv

Den er enkel, den er nem at lave selv, og så er den baseret på klassiske nordiske ingredienser med en intens, nordisk friskhed i smagen. Juryen var ikke i tvivl, da titlen Årets New Nordic Drink 2013 skulle uddeles.
“Med de kreative og originale sammensætninger fra de otte finalister var der tæt løb til det sidste, men valget faldt på Wild Card finalist Theodor Kier, som i sine kombinationer af cocktailen Erik Den Røde har skabt en meget enkel og unik drink. Ud over at indeholde klassiske nordiske ingredienser kombineret på en forfriskende måde, så er Erik Den Røde også æstetisk og den er nem at lave selv, hvilket var en af konkurrencebetingelserne”, forklarer jurymedlem Kirsten Holm fra K Bar.

Opskriften på Erik Den Røde:
2 cl. Tanqueray No. Ten Gin
2 cl. Rød Aalborg
3 cl. Hyldebærsaft
6 cl. Schweppes Ginger Ale
Revet ingefær

spot_img

Related articles

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.

Cherry Heering: En dansk likørklassiker med globalt præg

Cherry Heering har siden 1818 været Danmarks ikoniske kirsebærlikør — skabt af grundlæggeren Peter F. Heering i en kælder i København. Lige fra de første eksportskibe i 1830’erne til nutidens globalt anerkendte drinks har likøren præget cocktailkulturen verden over med sin karakteristiske kirsebærsmag og klassiske opskrift. Den er stadig essentiel i legendariske cocktails som Singapore Sling og Blood & Sand — et symbol på dansk bartendinghistorie og global spiritusarv.