Vind altid i sten-saks-papir

Date:

Share post:

Som vi også tidligere har været inde på, så er spil, lege og små konkurrencer altid en god måde at tjene lidt ekstra drikkepenge på. Et nemt lille spil er sten-saks-papir, og her kan du lære, hvordan du altid kan vinde (eller tabe, hvis du vil please stamkunden på den måde i stedet)

Taktik 1: Stenen er for begyndere

Begyndere, især mænd(!), vil ofte starte med sten, antageligt fordi den knyttede hånd er et kraftfuldt ur-udtryk og og dermed – bevidst eller ubevidst – anses som et stærk angreb. Når du ved dette kan du med fordel starte med papir, da du dermed har gode muligheder for at komme godt fra start.

Spiller du derimod mod en mere erfaren spiller, må du antage at vedkommende kender dette trick, og derfor bør du lægge ud med saksen, da du dermed har statistisk større chance for, at få uafgjort eller sejr i første hug.

Bonusinfo: Kvinder vælger ofte “saks” i første hug – hvorfor dette er tilfældet må guderne vide…

Taktik 2: Alle gode gange… not!

Det er en sjov ting med tilfældigheder – lige så snart vi mennesker prøver at være tilfældige, så er vi det overhovedet ikke. Ingen ønsker at være forudsigelige, og derfor vil de fleste spillere, hvis de har brugt det samme tegn to gange i streg, ikke bruge det tredje gang – det er nemlig svært for mange mennesker at se logikken i, at den samme hånd sagtens kan komme tre gange i streg.

Spiller din modstander 2x saks så er chancen for, at vedkommende spiller papir eller sten næste gang, og derved har du forbedret dine odds betragteligt.

Bonusinfo: angiveligt skulle verdens mest tilfældige tal være 17, når man beder folk komme med et tilfældigt tal mellem 1-100, og verdens mindst tilfældige tal når man beder en computer generere tilfældige tal… skørt…[1]

Taktik 3: Meld det ud (double-bluff)

Helt enkelt: Fortæl din modstander, hvilket tegn du har tænkt dig at vælge. Vedkommende vil blive forvirret og muligvis tro at du lyver, og du har nu forbedret dine odds. Siger du “saks”, vil din modstander tro du ikke tager saksen, og vil derfor vise papir (hvis han tror du tager sten) eller… saks (hvis han tror du tager papir)! 50% chance for at vinde og 50% chance for at få uafgjort – i teorien.

Husk at dette trick ikke virker, hvis du gør det hver gang!

Taktik 4:

Erfaringen viser, at mange af dine modstandere vil forsøge at bruge dit sidste træk imod dig. De fleste, der benytter denne taktik, vil ofte vise dit seneste tegn i næste hug – hvis dette er tilfældet, kan du udnytte det.

Hvorfor vil nogen benytte denne taktik, spørger du måske dig selv? Det er fordi vores hjerne er programmeret til at gøre det, vi ser andre gøre (tænk over, hvordan vi som børn lærer ting). Derfor vil din modstander ubevidst forsøge at afspejle dig (og du ham, hvis du ikke er opmærksom på det!

Og ja, der er faktisk verdensmesterskaber for Sten-saks-papir, så det er absolut ikke kun tilfældigheder der afgør, hvem der vinder:

OBS: Vær opmærksom på, at alle disse tips giver dig en minimal fordel. Disse formindskes jo mere erfaren din modstander er.

spot_img

Related articles

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.

Marie Brizard Wine & Spirits har købt en majoritetsandel i Interbrands Denmark

Den franske koncern Marie Brizard Wine & Spirits har opkøbt en majoritetsandel af Interbrands Denmark, en af landets mest erfarne distributører. Opkøbet kan få mærkbare konsekvenser for barer, restauranter og detailhandlen, da MBWS’ brands – som Marie Brizard-likører, sirupper og Sobieski Vodka – kan få øget synlighed og aktivitet på det danske marked. Interbrands får samtidig stærkere international opbakning, hvilket kan åbne for nye lanceringer, større markedsføring og et mere fokuseret brandsetup.