onsdag, februar 12, 2025
spot_img

Seneste indlæg

5 tips til at tjene flere drikkepenge

I Danmark er situationen den, at drikkepenge ofte inkluderes i prisen på mad- og drikkevarerne på barer, restauranter og lignende. Hvorfor det er sådan, har jeg aldrig helt forstået, men det skal dog trods alt ses i lyset af, at vi danskere i branchen (ja, og selvfølgelig også udlændinge der arbejder i Danmark) faktisk har en temmelig høj løn, i forhold til store dele af verden. I England, for at tage et konkret eksempel, er den typiske begynderløn for en bartender pt. lige under £5,00 (ca. kr. 54,00 41,00 pr. okt-09), set i forhold til mindstelønnen herhjemme på omkring kr. 93,00.

Dette betyder, at vi er blevet opdraget med, ikke at give drikkepenge til servicepersonale når vi er ude og spise og more os, men til trods for det, er det dog stadig muligt at score ganske hæderlige drikkepenge, om end der ofte skal arbejdes lidt for dem.

1. Smil!

Nok det vigtigste, og derfor vil jeg bringe det som det allerførste, mest grundlæggende tip til, hvordan du forøger vægten på drikkepengebøtten.
Selve grundidéen bag at få flere drikkepenge er at få kunden til at føle sig velkommen og speciel, og med et smil er du allerede kommet langt i processen.

Der er folk, der kan få gæsterne til at give drikkepenge, ved at få dem til at føle sig forpligtede til det, men det er ikke en metode, jeg på nogen måde vil anbefale – jeg finder det frastødende, og i konflikt med både job og etik.

2. Underhold

Kunderne kommer til din bar for at at have en sjov aften og blive underholdt. Nogle kommer for at høre live-musik, nogle for at flirte og score, de fleste for at drikke sig fulde og lave lidt ballade (på den gode måde), og det er dit job, i samarbejde med dørmænd, musikere, afryddere, garderobepiger, værtinder og bartenderkollegaer, at sørge for, at de ydre rammer er på plads, så kunderne kommer igen og igen.

Som bartender har du en yderst central position i etablissementet, da du er et fokuspunkt i hele set-up’et, og hvorfor ikke udnytte positionen til at blive en del af underholdningen?

Der er mange måder at underholde på bag baren, og du har sikkert allerede gættet mindst en af dem: Flairing. Det, at kaste med glas og flasker, og gøre et show ud af at mixe og servere drinks og cocktails. Og indrømmet, hvis bartenderen kan sit kram, er det et imponerende syn.

Der findes dog forskellige grunde til, at flairing måske ikke lige passer til dig. Det kan være firmapolitik, usikkerhed, generel manglende interesse for den gren af bartenderlivet eller andet. Skulle dette være tilfældet for dig, findes der heldigvis andre metoder til at underholde kunderne.

En metode jeg selv har benyttet en del, er små sjove lege og hovedbrud, eller små tricks med diverse materialer i baren. Du kan finde en masse af den slags her på Bartender Magic.

Du kan også, hvis tiden er til det, underholde med trylletricks, fx med terninger, kort og mønter. Hertil er internettet en kæmpe kilde til inspiration – det er bare et spørgsmål om at søge i en søgemaskine.

3. Vær personlig

Lad være med at fremstå som en kold skid. Vær personlig, se kunderne i øjenene når de bestiller, præsenter dig (dette er primært henvendt til mere high-end barer), og lad dem vide, at du er der for dem, ikke omvendt.

Hvis kunderne føler, at de får en personlig, behagelig behandling kommer de igen. Jo flere gange de kommer igen, jo bedre lærer du dem at kende. Jo bedre du lærer dem at kende, jo nemmere bliver det at give dem det, de vil have. Og når kunder får det de vil have, så betaler de for det. Sværere er det ikke 🙂

4. Vær konsistent

Sørg for at de drinks du mixer er ens hver gang. Det nytter ikke noget, at dine Cosmopolitans smager forskelligt hver gang. Kunder der kommer igen lægger mærke til sådan noget. I øvrigt udstråler det uprofessionalisme, og det er ikke noget der booster kundernes trang til at give drikkepenge.

Dette gælder i øvrigt ikke kun drikkepenge, du skal altid sørge for at dine drinks laves ens hver gang – træning, træning, træning.

5. Vær hjælpsom

Især nye kunder er ofte i tvivl om, hvad de skal vælge på øl/vin/drinkskortet, og det er derfor en gylden mulighed for at vise, hvad du kan. Spørg ind til kunden ønsker:

  • “Øl eller drink?”
  • “Mørk eller lys øl?”
  • “Sød eller syrlig drink?”
  • “Med eller uden mælk/fløde?”
  • “Må der komme cola i?”
  • … og så videre.

Imens du spørger ind til hvad kunden vil have, peger du de drinks ud på kortet, kunden har tilbage at vælge imellem. De fleste kunder vil se dette som fantastisk god service, og hvis du én gang har hjulpet dem til en drink de kan lide, er sandsynligheden for at de spørger igen, temmelig stor.

Vær heller ikke bleg for at anbefale din egen yndlingsdrink – faktisk kan du ikke komme med en bedre anbefaling, end “det er den jeg drikker, når jeg er i byen her.”

Læsertips

Hvad er dit bedste drikkepengetip? Smid en kommentar, og lad os andre få del i dine tricks 🙂

OBS!

Husk nu, at drikkepenge er skattepligtig indkomst!

Latest Posts

spot_imgspot_img

Gå ikke glip af

Stay in touch

To be updated with all the latest news, offers and special announcements.