5 smarte tips til hvordan du skaber mersalg i baren

Date:

Share post:

Om mersalg er den teknisk korrekte betegnelse, skal jeg ikke kunne sige, men for mig sker mersalg der, hvor kunden køber mere, end det oprindelig var planlagt. Mersalget er en ret effektiv måde at optimere omsætningen i baren (eller en hvilken som helst anden forretning for den sags skyld), og der er mange forskellige måder at gennemføre det på.

For at skabe mersalg, skal du i bund og grund overbevise kunden om, at han skal købe mere, end det oprindeligt var hans plan. Om du overtaler ham til at købe en ekstra øl, eller overbeviser ham om, at de tre Jack D og cola da lige så godt kan byttes ud med en hel flaske, er for så vidt underordnet – det vigtigste er, at du har fået ham til at bruge flere penge end oprindeligt beregnet.

Hvordan du skaber mersalg kommer an på temperament, stedets “stil”, kunden og situationen, men herunder er der nogle overordnede tips til, hvordan du kan skabe mersalg i baren.

1. Opgradér kunden

Hvis kunden kommer og køber et antal shots/drinks, så fortæl, hvad det koster at “opgradere”.

Eksempel

Forudsætninger:

  • Shots koster kr. 30,00 pr. styk.
  • Der er tilbud på 10 shots for kr. 200,00 (=kr. 20,00/stk.)
  • En flaske shots (35 shots á 2 cl.) koster kr. 550,00.
  1. Kunden vil have 4 shots. Sig: “- 4 shots koster kr. 120,00, men du kan få 10 shots for kr. 200,00.”
    Du får med det samme kr. 80,00 mere i kassen, og kunden føler, at han har sparet kr. 180,00 — især hvis han alligevel havde overvejet, at skulle købe flere shots.
  2. Kunden vil have 20 shots. Sig: “- 20 shots koster kr. 400,00, men du kan få en hel flaske (=35 shots) for kr. 550,00.”
    Du får solgt for kr. 150,00 mere, imens kunden har sparet kr. 150,00 (35 shots á kr. 20,00 = kr. 700,00)

Det samme gør sig selvfølgelig også gældende, hvis der er tilbud på drinks, fadøl eller flaskeøl.

Se også: baroptimering – optimer din bar

Dette tip forudsætter, at du anser penge i kassen som en indtægt, og varer på hylden som en udgift — for fortjenesten pr. solgt enhed er selvfølgelig lavere. Til gengæld kan en god bartender omsætte hurtigere.

2. Spar kunden for køen

Hvis der er meget travlt i baren, så er et nemt og “billigt” trick til mersalg, at overbevise kunden om at tage mere med, når han ekspederes.

Tippet bunder i en formodning om, at han hellere vil sidde med sine venner/date/kæreste, end at stå i kø, og ved at tage en ekstra omgang med ned med det samme, så sparer han at skulle stå og glane i flere minutter senere.

Sig: “- Er du sikker på, at du ikke lige skal have en ekstra omgang med ned? Vi har mega travlt, ventetiden er temmelig lang og den bliver ikke kortere!” Sig det pænt og med et glimt i øjet — du vil blive forbavset over, hvor ofte den faktisk virker.

3. Sælg barrelaterede varer

Der er en grund til, at J-dag altid er en kæmpe succés for Carlsberg/Tuborg, og at mojito’en sælger som en sindssyg om sommeren. Sæsonbetonede varer er altid attraktive, og det kan du tjene tykt på, hvis du spiller dine kort rigtigt.

  • Sælg en skål pebernødder og glögg om vinteren.
  • Push friske, kendte drinks om sommeren.
  • Sælg udklædningsgenstande i forbindelse med højtider, mærkedage og lignende:
    • Halloween
    • Valentinsdag
    • Stråhatte, bastskørter etc om sommeren
    • Nissehuer og nisseskæg i julemåneden
  • Sælg kort og terninger i baren.

Find et sted, hvor du kan købe disse ting hamrende billigt, og sælg dem med en lille fortjeneste i baren.

4. Køb x og få y gratis

Hvis der er et produkt i baren, der er ekstremt høj fortjeneste på, så lav “sæt”. Fortæl kunden, at hvis han køber 5 store fadøl, så følger der en eller anden ting med, fx

  • en ekstra øl
  • et par shots
  • en pose snacks (chips/peanuts)
  • en adgangsbillet, hvis det normalt koster penge at komme ind.

5. Giv gratis adgang

Og affødt af #3, så del gladeligt ud af gratis adgangsbilletter til diverse arrangementer i baren. Du tjener flere penge ved at lukke folk gratis ind, frem for at opkræve fx 40-50 kr. i indgangen, da betaling kan afstedkomme disse situationer:

  • Folk vil ikke betale for at komme ind og går et andet sted hen.
  • Folk betaler ved indgangen, men holder tilbage i baren, da de føler, at de allerede har brugt mange penge på indgangen. Husk, at pengene sidder meget løsere i hånden, efterhånden som alkoholen glider ned.

Og nu du alligevel er i gang med at dele gratis adgangsbilletter ud, så husk på, at det også er en smart måde at skabe stamkunder. Stamkunderne er dem, der hele tiden sørger for, at der kommer nye kunder i din bar, så pas godt på dem, giv dem fordele, og du vil lynhurtigt opdage, at de selv begynder at skabe mersalget. Du kunne endda gå så langt, som at give dine stamkunder en stak billetter, som de kan dele ud til venner og bekendte – og HEY PRESTO! du har nu ambassadører, der markedsfører din bar for dig helt gratis!

Opsummering

And that’s it, really. 5 smarte tips til at skabe mersalg i baren. Der er garanteret mange flere tips til at skabe mersalg, og hvis du kender et godt tip, så del det med os andre i kommentarerne herunder 🙂

Previous article
Next article

2 COMMENTS

    • Hehe, ja, men det fedeste er, at mange af de tricks vi kender fra “almindelig” salg og markedsføring sagtens kan overføres til baren – og så er der for alvor lukket op for salgsgodteposen 😛

Comments are closed.

spot_img

Related articles

Jobnyt: Lars Anton Sand Christensen skifter til Bardjus

Lars Anton Sand Christensen tiltræder i januar som Country Manager hos Bardjus og skifter fra Original Tender efter flere år i bar- og brandbranchen.

MONIN vinder “Best European Food & Beverage Supplier 2025” – en markant sejr for kaffe- og cocktailscenen

MONIN er blevet kåret som “Best European Food & Beverage Supplier 2025” ved European Coffee Symposium i Berlin. En markant anerkendelse af brandets rolle i kaffe-, cocktail- og hospitalitybranchen – og et stærkt signal til professionelle over hele Europa.

Ny EU-dom: Alkoholfri drikke må ikke kaldes “gin” – heller ikke som ‘non-alcoholic gin’

EU-dommen slår fast: Hvis en drik ikke indeholder alkohol, må den ikke markedsføres eller kaldes “gin” — heller ikke som “non-alcoholic gin” eller lignende. Det betyder, at alkoholfri “gin-alternativer” bliver nødt til at droppe navnet gin og finde et alternativt navn, selv om flasken klart angiver, at drikken er uden alkohol. Beslutningen kommer efter en klage mod en producent, der markedsførte en drik som ”Virgin Gin Alkoholfr

Mount Gay lancerer ny Silver – et frisk pust til hvid rom

Den klassiske romproducent Mount Gay relancerer sin premium-white rum som Mount Gay Silver — en rom der kombinerer traditionelt pot-still destillat med avanceret filtrering og fadlagring for at skabe en mere kompleks hvid rom end typisk. Silver bringer ny energi til bartendere og rumentusiaster med frisk, aromatisk profil og stor fleksibilitet i cocktails.